Стара максима е, че начинът, по който рекламирате бизнеса си, определя дали той ще бъде печеливш, или не. Ако вече сте отворили онлайн магазин, следващият ви логичен ход е да се захванете с популяризирането му. Правилата във виртуалното пространство са различни, което означава че вие трябва да усвоите няколко нови, прости за научаване маркетингови и рекламни инструменти.
Какво ви трябва за да започнете добра рекламна кампания?
- няколко дена време за да разучите рекламните мрежи и медийните сайтове и да измислите добър рекламен текст/банери
- може да започнете с малко пари, например 100-200 лв
- постоянство и желание за редовен контрол, поне 2 пъти месечно е хубаво да следите статистиките и да анализирате ефекта от рекламата, при това не само в началото.
Успешната методика 1-2-3-4
Първо ще се застраховам, и ще кажа, че това понятие не е взето от учебниците, а е наш личен изпитан подход при създаване и управление на онлайн рекламни кампании.
1 – Начало
Избирате една или няколко рекламни мрежи, също може да изберете и онлайн медийни групи, и стартирате вашата кампания. Статията Къде и как да рекламираме своя електронен магазин ще ви обясни големия набор възможности. При избора на рекламна мрежа/новинарски сайт аз бих взела предвид три фактора:
- Обхват – на колко и какви места (позиции или сайтове) ще се появява моята реклама и кои са с най-подходящата аудитория за мен;
- Цена – разумно ли е ценообразуването спрямо други подобни рекламни мрежи;
- Статистики – има ли подробни статистики за да преценя кое върши работа, кое не;
Освен това според мен е задължително да се използва Google Analytics в онлайн магазина , защото този инструмент показва изключително разнообразни уебсайт статистики.
2 – Време за равносметка и първи анализ
След една-две седмица мерите първите смислени резултати (не е нужно да чакате повече от 2 седмици за да направите първата си равносметка).
Сега е важно да си отговорите на въпросите:
- Видели ли са достатъчно хора моята реклама (т.е. брой импресии)?
- Колко хора са дошли на сайта ми чрез използваните банери/текстови карета (т.е. брой кликове)?
- След като са дошли, колко време са прекарали на сайта? Тоест заинтересовани ли са или не?
- Има ли някаква забележима промяна в броя телефонни обаждания, запитвания по имейл, и продажби съответно?
Ако рекламата ви има атрактивно и правилно послание за вашия целеви пазар, би трябвало посетителите на сайта ви да разглеждат много страници, да отварят контактната страница, и най-важното да купуват.
Независимо да ли двуседмичният ефект от платена реклама е добър или лош, продължете със етап 3 Оптимизация.
3- Оптимизация
Дотук на практика усвоихте само основните познания за една Интернет рекламна кампания. Сега е време усилено да потърсите най-добрата рекламна формула за вашия магазин.
Рекламната кампания може да се подобри или оптимизира в много отношения:
- Рекламно послание – опитът ми показва, че по-конкретните или по-целенасочените рекламни текстове вършат по-добра работа, например ако се обяви конкретна промоция, разпродажба, стоки със засилено сезонно търсене;
- Конкретната страница до която води вашия банер/текстово каре – това е т.нар. дестинация на рекламата (destination URL); вашата реклама създава определени очаквания със своето послание и когато хората кликнат на нея, те искат да видят страница, която е изключително релевантна и задоволява очакванията им;
- Да се премахнат сайтове, чиято аудитория излиза че не се интересува от вашите продукти; примерно това са сайтове, където рекламата ви е имала доста показвания, но много малко хора са кликали; или много хора са кликали и идвали в магазина ви, но бързо са го затваряли (в Google Analytics този показател се казва Bounce Rate); тук има една важна подробност – има риск рекламното ви послание да е звучало подвеждащо или двусмислено и точно това понякога е причината за бързата загуба на интерес;
- Да се увеличи броя на показванията на рекламата ви в сайтове, чиято аудитория е подходяща; как се разбира това – изключително лесно – посетителите са се задържали по-дълго време в магазина ви и са разглеждали по няколко страници; понеже начините за увеличаване на показванията не са еднакви за всички рекламни мрежи, може би е най-добре да се консултирате със съответната мрежа или да прочетете внимателно помощните им материали; при новинарските сайтове увеличаването на импресиите става с увеличаване на рекламния бюджет;
- Цена на клик – може да я повишите ако прецените че си струва; а може и да я намалите, например ако сте започнали с висока цена на клик с цел да „напипате“ пазара по-късно може да се спрете на една по-разумна цена;
4 – Време за равносметка и анализ
Отново са нужни две-три седмици време преди да премерите същите индикатори за успех или неуспех на кампанията: брой посетители, тяхното време прекарано в е-магазина ви, брой запитвания и брой продажби естествено.
Понеже при Интернет рекламата резултатите идват бързо, и ако за два месеца вашата първа кампания не е генерирала продажби достатъчни да възвърнат поне инвестицията в реклама, препоръчително е да опитате други рекламни и маркетингови похвати. Може да пробвате в друга рекламна мрежа; с директна реклама в специализирани сайтове, които са най-релевантни за вас; реклама в социалните мрежи; имейл маркетинг; активна и смислена комуникация във форуми и блогове; умните рекламни похвати извън Интернет също помагат за успеха на онлайн магазините.
Най-важното е да не отказвате и да полагате постоянни и целенасочени усилия за да популяризирате магазина си. Големи маркетингови умове са казали „Try a bunch of things and keep what’s working“. Не се страхувайте да пробвате и грешите докато намерите успешната формула, само се пазете от скъпи експерименти